Ostoskori

Selän hyvinvointi vaikuttaa koko kehon hyvinvointiin!

Selkäkipu istumisesta on yleinen vaiva, mitä voi kuitenkin ehkäistä hyvin helposti! Selkäkipu ei sinänsä aiheudu itse istumisesta vaan huonosta istuma-asennosta ja liikkumattomuudesta. Perinteisessä työtuolissa voidaan saavuttaa ergonomian kannalta suhteellisen hyvä työskentelyasento, mutta sen ylläpitäminen onkin toinen juttu. Toimistotuolissa on helppo lössähtää kasaan tai istua väärin. Huono istuma-asento kuormittaa selkää ja aiheuttaa erinäisiä vaivoja. Kun istuma-asento on huono, moni alkaa tietoisesti tai tiedostamatta etsimään parempaa asentoa. Toimistoissa näkeekin mitä ihmeellisempiä istuma-asentoja. Tunnistatko nämä huonot istuma-asennot:

Jalat ristissä
Voi miten helposti jalat menevätkin ristiin, etenkin naisilla! Kun jalat ovat ristikkäin, raajojen verenkierto heikentyy ja tämä puolestaan altistaa erinäisille vaivoille kuten jalkojen turpoamiselle, puutumiselle ja suonikohjuille. Kehon nestekierron heikentymisellä on puolestaan negatiivinen vaikutus vireystilaan. Selän ja lantion asento myös vääristyy, kun jalat laitetaan ristikkäin.

Selkä kumarassa
Onko tuttua? Päivä aloitetaan ryhdikkäässä asennossa, mutta jo ennen lounasta ryhti alkaa pettämään. Perinteisellä työtuolilla on helppo istua selkä kumarassa, nojautuen eteenpäin kohti pöytää. Kumara-asento rasittaa selkää ja jatkuva kumarassa istuminen voi aiheuttaa selkä-, hartia- ja niskakipuja.

Intiaaniasento
Usko tai älä, toimistotuoleissa istutaan jalat intiaaniasennossa, eli tuolin päällä, lähes akrobatiaa muistuttavassa asennossa. Nämä kropan pitkäaikaiset venytykset ja mutkaiset asennot muun muassa venyttävät niveliä ja heikentävät nestekiertoa.

Rento puolimakaava asento
Nykyaikaisista toimistuoleista löytyy monipuoliset säädöt, joiden ansiosta tuolissa voi istua rennossa puolimakaavassa asennossa, jolloin käsivarret suuntautuvat eteenpäin lähes suorassa linjassa. Ergonomisessa istuma-asennossa käsivarret ovat mahdollisimman lähellä keskivartaloa ja kyynärvarret lepäävät pöydällä hartiat rentoina. Kun käsivarret työnnetään poispäin kehosta, kuormittuvat sekä niska että hartiat.

 

Selkäkipu istumisesta tai istuessa ilmenevää selkäkipua on mahdollisesta hoitaa ja ennaltaehkäistä.

Huolehtiminen oikeanlaisesta työergonomiasta on kaiken A ja O! Ergonominen työskentelyasento istuessa on helppo toteuttaa ja ylläpitää. Näillä muutamalla vinkillä voidaan parantaa toimistoergonomiaa ja panostaa työhyvinvointiin.

% Ergonomiset toimistokalusteet mahdollistavat hyvän istuma-asennon
Ryhdikäs ja ergonominen istuma-asento on helppo saavuttaa satulatuolin ja korkeussäädettävän pöydän avulla. Ergonomiset toimituskalusteet ovat siis avainasemassa, kun vaivana on selkäkipu istumisesta. Satulatuolin ergonominen istuma-asento perustuu lantion etuviistoon kulmaan ja luuston tarjoamaan tukeen, jossa istuinluut kannattelevat kehoa. Istuessa sekä jalat että kädet pääsevät liikkumaan vapaasti. Myös nivelet voivat hyvin ja hartiaseutu pysyy rentona. Verenkierto ei pääse estymään reisien, pakaroiden tai lantion seudulla. Vartalon kokonaisvaltainen nestekierto toimii hyvin, eikä istuma-asento puuduta jalkoja. Työskentely satulatuolissa vähentää myös iskiaskipuja. Korkeussäädettävä pöytä puolestaan mahdollistaa optimaalisen istumakorkeuden ja sitä kautta mahdollisimman ergonomisen työskentelyasennon. Kun pöydän korkeus voidaan säätää istujan mittoihin sopivaksi, on kroppa sille luonnollisessa asennossa ja kehon eri osat eivät pääse rasittumaan.

%  Nouse ylös
Keskiverto Matti Meikäläinen istuu suurimman osan päivästä ja nykypäivänä ihmiset ovat hyvin tietoisia istumisen vaaroista. Vaikka istuminen voidaan toteuttaa myös kehoa kuunnellen, ergonomisten toimistokalusteiden avulla, on hyvä lisätä liikettä työpäivään. Yksi helppo tapa on tehdä töitä seisten vaikkapa vain tunnin verran päivässä. Seisominen on ergonomisempaa ja myös miellyttävämpää, kun alla on joustava työpistematto.

% Liikettä tasapainoilulla
Liikettä kropalle saa myös aktoivointilaudalla, joka pitää kehon vireänä ja treenaa aivojen tasapainokeskusta. Tasapainolaudan päällä on mukava työskennellä, vaikka ajatus voi tuntua ensiksi vieraalta. Erilaiset tasapainotuolit ovat myös kovassa nosteessa. Niiden tarjoama liike jumppaa keskivartalon syviä lihaksi työn lomassa, ilman hikoilua. Kaikki työpäivän aikana tapahtuva liike vaikuttaa merkittävästi vireystilaan ja sitä kautta myös tuottavuuteen.

Panostaminen ergonomisiin kalusteisiin ja kehoa aktivoiviin ergonomiatuotteisiin on siis sijoitus omaan tai työntekijöiden hyvinvointiin! Sijoitus maksaa itsensä takaisin vähentämällä sairauspäiviä ja parantamalla tuottavuutta!

TOIMISTOERGONOMIAN SUUNNITTELU

Tarvitsetko apua työpisteesi ergonomian suunnitteluun?

Anna meidän auttaa! Katsomme sinulle, yksiköllesi tai organisaatiollesi yksilöllisen ratkaisukokonaisuudeen. Muutos voi alkaa vaikka vain yhdestä elementistä, esimerkiksi tuolista. Lue lisää tuolimallin valinnasta, täytä yhteydenottolomake tai soita 010 470 9610 (ark. 8-16). Vastaamme kaikkiin kyselyihin yhden arkipäivän kuluessa.

Maksa turvallisesti ja huoletta verkossa!

Maksa turvallisesti verkossaMaksa turvallisesti verkossa